PT-Nettan

Träning i vardagen

Ett decennium att minnas

Kategori: Allmänt

2010. Snart ett nytt år. Ett nytt år innebär att man tittar framåt, men också bakåt. För min del har det senaste decenniet varit oerhört händelserikt. Kanske det absolut bästa.

2000. Jag firade in det nya årtusendet med en massa vänner i ett hus någonstans i Svedjeholmen. Eller var det Domsjö? Minnet är lite luddigt. Jag var singel, hade läst en termin på Lärarutbildningen och livet lekte.
Senare under året, i september, träffar jag Simon på Statt. Vi käkar hamburgare på MacDonalds efteråt. Eller nu ljög jag. Han åt och jag såg på. Tyckte först att han var lite snål där, men det glömde jag fort.

2001. Jag och Simon flyttar till en tvårumslägenhet på Ångermanlandsgatan. Jag fortsätter med mitt pluggande i Härnösand och på helgerna hänger vi på Statt eller hos vänner. Under sommaren åker vi på vår första utlandsresa, till Kreta.

2002. Ja, vad hände då? Jo, vi skaffar katt. Ur en kull väljer vi ut ett luddigt litet knyte som får heta Kasper. Han är gosig och lekfull. Gömmer sig i badkaret med stora ögon och ger oss hjärtattack när han spatserar på fönsterbläcket utanför fönstret, 2 våningar upp. Vi åker på bilsemester till Göteborg och tillbringar några nätter ute i skärgården, i Marstrand. En rolig resa att minnas.

2003. Det här var året vi åkte till Zakynthos och förlovade oss. 4/8 är datumet. Det är en härlig semester. Vi solar och badar och upptäcker hela ön med hjälp av en moped. Vi får se Vraket och simmande sköldpaddor.

2004. Jag tar min grundskollärarexamen i januari och får ett vikariat på Alneskolan terminen ut. Vi flyttar till en större lägenhet på Vegagatan. Jag och Ulrica blir vänner och den sommaren är en enda lång fest! Lagom till höstterminen får jag ett vikariat på Sörlidenskolan. I september somnar min morbror in efter en lång kamp mot prostatacancer.
Nyåret firar vi i Kittelfjäll med alla vänner.

2005. En morgon i september smyger jag mig upp och gör ett graviditetstest när jag gått några dagar över tiden och ser ett svagt plus. Simon tror inte att testet stämmer, så vi köper nya. Samma resultat, fast starkare. Vi ska ha barn!

2006. Vi hyr ett hus i Haffsta och flyttar in mitt i smällkalla vintern. Vi går i väntans tider och den 21 april, klockan 19.54, får Albin se dagens ljus. Vårt liv förändras totalt. Hej då till sena utekvällar, sovmorgnar och spontana biobesök, men vi saknar ingenting av detta. Han är obeskrivligt underbar och många timmar går åt till att bara titta på vårt underverk.
Detta är också året vi gifter oss. Den första juli säger vi ja till varandra i Själevads Kyrka och Albin blir döpt. Det blir en annorlunda fest med en ammande brud, men det är roligt.

2007. Jag lever mammalivet till fullo. Lunchträffar med andra mammor varvas med babysång och babysim. Fikaträffar till tusen och många mil vandras med barnvagnen. När Albin fyllt ett år har vi precis köpt hus i Myckling. Vi flyttar in medan eldslågorna stiger ur majbrasorna. Jag börjar springvikariera och i november får vi veta att vi väntar ett syskon. Lyckan är stor!

2008. Mormor fyller 90 år och vi firar henne stort. Vi överraskar henne med ett knykalas. Jag får jobb i Bredbyn och stressar mellan jobb, lämningar och hämtningar. Magen växer, jag får njurbäckeninflammation och blir sjukskriven i två veckor. Den 22 juni kommer Thea med buller och bång. Jag får åka ambulans och klockan 21.10 ploppar hon ut efter en kort och intensiv förlossning. Ingen bedövning hinns med men jag är pigg. Lyckan är obeskrivlig! Dagen efter åker vi hem. Nu är vi fyra och familjen känns komplett. Thea är en väldigt snäll bebis. Hon sover och äter som hon ska. Albin har blivit en stolt storebror som gärna ger henne pussar och kramar. Den 12 september föds vårt Gudbarn, Knut och dagen efter döps Thea i Själevads Kyrka.

2009. Återigen lite mammaliv. Den här gången med många tider att passa. Livet blir mer inrutat och levs efter klockan. Det är mellis, dagislämning, lunch, vila, dagishämtning och mellis igen. Att hinna med något annat är svårt. Men jag njuter. Det känns som att det är sista gången. Thea fyller ett år och ungefär samtidigt som detta blir mormor dålig. Hjärtsvikt. Hon åker in och ut från sjukhuset, men klarar inte av att vara hemma någon längre tid. I september somnar hon in medan jag och mamma håller henne i handen och Rosy sitter bredvid. Sorgen är stor.
Jag börjar jobba på Bredbynskolan igen och där är vi nu.


Jag hoppas på ett lyckligt, spännande och friskt 2010.

Gott Nytt År mina vänner!

Kommentera inlägget här: