PT-Nettan

Träning i vardagen

Det är advent!

Kategori: Allmänt

Advent. Äntligen. Det känns som ett delmål är nått. Jag är ivrig att pynta hemmet till julskrud och börjar redan under torsdagen. Om det är för att hela november varit en äkta svensk vinter-månad, som jag redan fått hacktänder av, och vi vill värma oss med julens alla stjärnor och ljus, vet jag inte. Jag vet dock att jag inte är ensam om att göra julfint. Barnen oooar och aaaar åt alla stjärnor, luciatåg och stakar som jag plockar upp ur lådorna. Den kommer jag ihåg! utbrister Albin om en jättetomte. Den är min! säger han och tar upp en tomte av stora flörtkulor. Den har jag gjort på dagis! Vart ska vi ha den mamma?
Nästan vörnaktigt stryker de över en kalender i filt-tyg som jag hänger på väggen. Wow, va fin!
Själv känner jag mig också som ett barn. En stund. Sedan blir jag irriterad över att de sliter och drar i allting och hela tiden springer i vägen för mig. Och sedan upptäcker jag att vi har tagit bort gardinfästena i köket. Mitt julpynt känns halvfärdigt och jag hittar inte de gamla fästena någonstans.
Det blir en sväng på stan och en timme senare kommer jag hem med nya fästen och en underbar julkrans att ha i de stora fönstren.



Idag är det fredag, men gardinfästena har inte kommit upp ännu. Imorgon har Simon lovat. 
Helgen bjuder på julmarknad, ett möte med tomten och ljusliga trevligheter.
Ha en alldeles underbar första advent mina vänner!

Kommentera inlägget här: