PT-Nettan

Träning i vardagen

Höstdepp

Kategori: Allmänt

Det är riktig höst där ute. Inte så kallt, men grått, grått och regnigt. Det faller i strida strömmar och jag fäller upp min kapuschong. Torkar bort några regndroppar på kinden. Skyndar på stegen och huttrar till. Att springa är inte att tänka på, min hosta blir bara värre då. Jag är på stan för att köpa lite vin och hyra några filmer. Och jag svär åt parkeringsautomaten som sväljer mina kronor men inte ger mig något kvitto. Regnet fortsätter att falla, lite kraftigare nu. Skiter i kvittot och rusar in i affären istället.
Det blir bara spaghetti och köttfärssås till middag denna regniga fredag, men jag hottar upp den med att dricka rödvin till. Och så tänder vi ljus. Vi skålar, barnen och S med sin julmust och jag med rödvin. Vi pratar om att det snart är jul, att tiden går så fort nu. Och just i det ögonblicket kan jag se oss, jag och S, gamla och gråa sitta där vid köksbordet och tänka tillbaka på tiden när barnen var små. Jag kan se oss om fyrtio år och för en stund vill jag stanna tiden. Vill inte att den ska ticka vidare, bara vara här. I nuet. Just nu.
Och när Simon åkt på jobbet och barnen sover, skrattar jag och fäller några tårar åt den varma och goa filmen Hur många lingon finns det i världen. Kärlek.
Det är höst där ute, men jag försöker stå ut. Så jag tänder några ljus till, lyssnar på lite skön musik och tänker att livet ändå är gott mot oss.

Kommentera inlägget här: