PT-Nettan

Träning i vardagen

Dagar som gått

Kategori: Allmänt

Veckan tog på. Helt off i huvudet igår. Jag gjorde väldigt märkliga saker, som att spola i toan och sedan komma på att jag har ju inte kissat än, sa fel saker till eleverna, blandade ihop saker och ja. Ingen var hemma kändes det som. Kanske inte så konstigt. Veckan startade inte så bra och sen var det liksom mottot för resten av dagarna. Jag förstår verkligen inte meningen med hur allt blivit med jobbet och ju mer jag tänker på det desto mer maktlös känner jag mig. Tvärsöver blir jag, stundtals likgiltig, men oftast arg.

De där förbannade 100 minuterna extra. Ingen specialgrupp, vilket gör att extra-anpassningarna vuxit i storlek och lagts på varje enskild lärare i berörda ämnen. Och sen, det extra lönepåslaget som ska tillfalla skickliga lärare. Efter att ha fått höra kriterierna stod det tydligt och klart vilka som får dem. Inte är det vi vanliga "trolla-med-knäna-lärarna", nej. Det är förstelärarna. Ett slag i ansiktet på oss som jobbar så huvudet värker, brister i gråt av vanmakt, jobbar fastän vi är sjuka och tänker tusen varv för att försöka få till planeringar som ska funka för alla i samma klass. Det är fan inte lätt ska ni veta. Och det är f inte rättvist att de som redan har mycket ska få mer.

När det är så här måste man ha något annat att finna glädje i. Så jag tränar och tränar. Lyfter och pressar tunga vikter ungefär varannan dag. Minst tre pass i veckan. Och jag måste säga att det är min räddning just nu. Det rensar hjärnan och jag får energi.

I tisdags hade Albin en klassträff vid Kanotcentralen och det bröt ju också av vardagen lite. Vi grillade och surrade i den vackra kvällen.

Thea har börjat dansa. I onsdags var första tillfället och hon sa glatt att hon ville fortsätta. Jag hoppas att det håller i sig. Elva träningstillfällen som sedan avslutas med tre föreställningar på Folkan i december. Häftigt!

Det är helg nu och jag ska vila.

Kommentera inlägget här: