PT-Nettan

Träning i vardagen

Nördig

Kategori: Allmänt

Jag blir lätt lite nördig när jag snöat in på något. Då är det bara det som gäller och jag söker, läser, lyssnar och tittar på allt som har med det att göra. Förmodligen är det ett drag av någon diagnos, tror ni inte?
När golfsäsongen är inne är det mycket sånt som snurrar i huvudet. I våras var det löpningen. Nu är jag helt inne i styrketräning. Nån slags förälskelse att känna musklerna jobba tills jag blir alldeles darrig. För att inte tala om när man ser musklerna... Haha! Det roliga är ju
faktiskt när man ser förändringar.

I våras när jag jag började jogga råkade jag surfa in på Lofsans hemsida. En driven PT med blogg, instagram och Facebook. Hon och Jessica Almenäs har även en podcast, Träningspodden, och den började jag lyssna på i samma veva. Jag köpte deras bok, Stora löparboken för kvinnor. Ja, ni fattar. Jag gick all in. Men jag lärde mig mycket och boken var helt underbar.
Träningspodden lyssnar jag på fortfarande. Varje fredag kommer det ett nytt avsnitt och jag kan riktigt längta tills jag får kura ner mig i soffan och lyssna. Eller när jag viker tvätt. Eller när jag är ute och går.
Nu har de kommit ut med en ny bok och jag var ju bara tvungen att köpa den. Den handlar ju om styrketräning!

Förutom en massa text om styrketräning, mål och hur man lyckas kombinera träning med det övriga livet, finns ett träningsprogram som räcker för ett helt år och beskrivningar av alla möjliga övningar.
Grymt!
Så igår körde jag första passet och idag sitter jag med en duktig träningsvärk i benen och rumpan. Bästa värken helt klart.

Det står ingenting i programmet om vikter. Det får man så klart lägga på beroende på hur stark man är. Med tanke på min höft var jag lite blygsam och körde bara 35kg i knäböj igår, men grejen är ju att man ska öka successivt så det kanske var lika bra.
På de övriga övningarna körde jag 10-8kg, också det blygsamt, men man måste ju prova sig fram.
Jag fortsätter också med mina rehab-övningar en vecka till. Sen får vi se om det blivit någon förbättring.

Det regnar spik ute och jag ligger i soffan under pläden och tänkte läsa lite mer i den här boken. Har längtat hela dagen faktiskt.

Kommentera inlägget här: