PT-Nettan

Träning i vardagen

BVC-koll

Kategori: Allmänt

Thea har 18-månaderskoll på BVC. Hon är lång, ligger över medel, 86 cm lång och väger 10650gr. Klart godkänd. Jag får kryssa på ett papper om hennes tal, om hon förstår vad vi säger till henne och om hon kan utföra vissa uppdrag. BVC-Margareta frågar henne var magen, näsan och munnen är. Full pott. Albin sitter och ritar under tiden och hejar på gomsegumsan. Margareta tycker att hon är stor för sin ålder, att hon ser äldre ut än 19 månader. Förmodligen är det Albins förtjänst. Att ha stora syskon ger försprång.
Hon har hittat två dockor ute i lekrummet och har de med sig. Vägrar släppa dem någon längre stund. När det är dags för sprutan håller hon en docka under armen. Hon skriker till men tystnar snabbt när hon plåstras om. Dockan får också ett plåster och Thea sätter dit det själv på dockans hand. Mäkta stolt är hon och tittar och petar på det.
När vi ska åka hem vägrar Thea lämna sina älskade dockor. Hon tar en under varje arm och tänker ta med dem. Jag försöker på alla pedagogiska sätt få henne att lämna dem, bädda ner dem, säja hejdå, men icke. Det slutar med gråt. Såklart. Jag får bära ut henne gråtandes. Albin har under denna korta stund kommit på att han inte heller vill hem. Att jag ska bära honom också. Jag kan ju inte bära två barn samtidigt och när han får det klart för sig, börjar även han att gråta. Av trötthet såklart. Tillslut kan jag inte annat än skratta åt alltihop, åt mina älskade barn som har en sådan stark vilja. Och då tystnar dem. Där fick jag för att vara pedagogisk.

Idag är det fredag. Albin har tre dagiskompisar med syskon här på fika. Full fart, minst sagt. Som en mamma sa: Vi träffas ju inte direkt för att prata. Fika ska fikas, lek ska lekas utan bråk, en grind som hela tiden ska hållas koll på och en massa barnskrik och uppfordringar gör ju att det inte blir mycket tid över för att prata. Men det är ju ändå trevligt att ses. Och lite hinner vi ändå avverka.

Pizza till middag, makaroner och köttbullar för barnen, kvällsbad och sedan lite kvällsmys framför Lilla spöket Laban. Albin somnar i soffan och Thea får feber....igen. Fast den här gången är jag nästan hundra på att det är från sprutan, även om hon fortfarande är förkyld.

Imorgonbitti åker Simon till Åre. Lyckliga jag får ha honom hemma en extra kväll. Jag och barnen ska också hemifrån tidigt imorgon. Och eventuellt även imorgon em/kväll. Fast mer om det får ni veta imorgon.

Kommentera inlägget här: