PT-Nettan

Träning i vardagen

Nu borde jag väl bli frisk?

Kategori: Allmänt

Vilken dryg förkylning det här blev. Jag hade riktigt ont igårkväll och fick sova halvsittandes. Nu har jag fått antibiotika mot både bihålorna och örat. Jag hör fortfarande betydligt sämre på höger öra där det slagit lock. Kör med nässpray, gäspar, tuggar tuggummi och försöker blåsa bort det, men inget fungerar.
Det är svårt att veta hur man mår imorgon, men eftersom det är min tur att ha fika på jobbet måste jag göra min kola-paj utifall att. Annars får vi något smarrigt att äta i helgen.

Kola-paj
ca 20 digestiv-kex
ca 200g smält smör
en burk kondenserad mjölk

Koka hela burken i vatten i tre timmar. Hela burken ska vara täckt av vatten hela tiden. Under tiden kan du göra paj-botten. Smula ner digestiv-kex och blanda med smöret. Känn dig fram hur mycket du behöver av allt. Tryck ut allt i en rund form med löstagbara kanter eller en vanlig pajform. Ställ in i kylen.
När burken har kokat klart har den kondenserade mjölken blivit kola. Kyl ner burken kallt vatten först, innan du öppnar den och brer ut kolan på pajdegen.
Sedan kan man göra lite olika. Antingen serverar man den som den är, tillsammans med grädde och kiwi, eller så strör du ut bananskivor eller hallon och brer grädde ovanpå och garnerar med hackad dajm. Man kan också garnera med mandarinklyftor och noblesse på hög kant, runt om.
Supergott, jag lovar!


Bild tagen från Google.

Kommentera inlägget här: