PT-Nettan

Träning i vardagen

Det här med träning

Kategori: Allmänt

Påsklovet drog förbi och vi har gjort minsta möjliga. Barnen har fått styra dagarna på något vis och då har det blivit mycket kompishäng. Det är tur att Albin har sin cykel och kan ta sig till kompisarna själv, annars hade det blivit mycket körande.


Jag har tränat enligt mitt schema och det känns så härligt när jag märker att jag orkar mer och mer. Varje fredag lyssnar jag påTräningspodden och det de pratade om då gav mig en liten tankeställare. Kanske er med.
Just nu springer jag tre gånger i veckan. Ett kortare pass runt sjön med korta, snabba intervaller. Det tar 25-30 minuter beroende på hur många det är. Sen kör jag ett pass långa intervaller och det tar ca 35 minuter. Sist ett långpass som gradvis ökas i minuter, den här veckan 45 minuter. Utöver det styrketränar jag två gånger i veckan. Det blir fem pass som jag pusslar med för att få det att stämma med jobb, barn, väder och vind och även få in vila på rätt ställen. Inte så lätt, men det går om man verkligen vill. 

Det här kan tyckas låta mycket. Herregud, fem pass! Men, nej, det är inte det. Snarare i underkant. Det fick jag klart för mig efter att ha lyssnat på den där podden.
De generella riktlinjerna för svenska folket är att vi ska röra på oss 2,5 timme i veckan, alltså 150 min, och styrketräna 2 gånger per vecka för att undvika folksjukdomar.
Om man är duktig i matte kan man då konstatera att jag den här veckan rört på mig 110 minuter. Det fattas alltså 40 minuter och ändå har jag tränat fem pass. Det här kan vara bra att ha i bakhuvudet både för den som tränar och de som inte gör det. Jag blev i alla fall förvånad.

Nu har jag nyss kommit hem från ett fartlekspass. Jag skulle gå i fem minuter och springa i 7min/km i tre minuter, fyra gånger. Det kändes för lätt, så jag joggade i fem minuter och ökade tempot i tre minuter istället. Det gick bra, trots att alla tre minuters-intervaller hamnade i backarna. 5km blev det till slut med lite nedvarvning på slutet. Gött!
Men ändå följer inte jag de generella riktlinjerna. Gör du?


Kommentera inlägget här: