PT-Nettan

Träning i vardagen

Jag lever

Kategori: Allmänt

Jag fick ett samtal av fru P nu ikväll. Hon undrade hur jag mådde eftersom jag inte skrivit på evigheter, haha! Sötnöten. Så nu måste jag ju skriva här och säga att jag lever! Det rullar på som vanligt igen och det är skönt. Jag kan ägna min tid åt mitt eget jobb och försöka göra det lite bättre.


Jag har testat lite nya saker med eleverna den senaste tiden och det känns kul när de uppskattar det och vill göra det mer. Kahoot går varmt just nu, både med sjuor och nior, liksom programmet Socrative. Frågesport båda två, men kahoot fungerar som en tävling. Jag har gjort frågor med alternativ som visas på vita duken. De i sin tur loggar in och väljer rätt alternativ under tidspress. Det rätta svaret kommer sedan samt vilka tre som var snabbast. När spelet är slut kommer resultatet på top fem. Det här älskar dem!
Socrative är en annan form av frågesport. Man väljer själv hur man vill utforma det - med alternativ, skrivna svar eller annat. De löser fråga efter fråga, utan tidspress, på sina skärmar och på min skärm ser jag allas resultat, fråga efter fråga. Det går att få en översikt också i diagramform efteråt. Det här kan fungera som ett för-test eller bara för att få en snabb-check vad eleverna kan efter en lektion. Det här gillar eleverna också.
Allt blir så mycket enklare nu när alla elever har egna datorer. 
Vi använder Vklass mer än tidigare också. Eleverna har börjat skicka in sina texter via Vklass och vi slipper springet till skrivaren hela tiden. Jag rättar via Vklass också. Lite ovant men det fungerar. Jag har även börjat lägga ut resultat och fylla i kunskapskraven som finns där.
Man kan säga att det är en del förändringar på gång och vi alla tar det i vår egen takt, men digital inlämning är något vi alla ska börja med. 
Jag känner mig väldigt peppad av det här faktiskt. Det finns fallgropar såklart, men det finns annars också. Vi måste hänga med i utvecklingen och kan inte stanna kvar i stadiet där bara penna och papper finns. 

Ja. Det var jobbet det. Jag fortsätter min envisa träning. Nu har jag bytt fokus, från styrka till löpning igen. Det går tämligen sakta framåt. Tre löppass och en/två styrkepass per vecka försöker jag klämma in. Jag är inte snabb när jag springer. Inte alls. Men jag tänker så här. Om jag joggar lugnt och klarar det non-stop i en mil eller mer, så får jag bygga upp farten sen. Ingen hets. Det är långt till den 2/9. 
Igår var jag ute i 35 minuter, gick i två backar och det blev nästan fem kilometer. Det är pannbenet jag måste träna också, att fortsätta springa fastän huvudet säger att jag ska stanna. 
Men idag stod det vila på schemat och plötsligt kom jag på att jag har fika-vecka på jobbet. Det blir en liIiiten tårta. Folk får väl börja slåss om bitarna...

KOMMENTARER:

  • Å säger:
    2017-04-06 | 17:28:42

    😘Skönt att läsa igen!

Kommentera inlägget här: