PT-Nettan

Träning i vardagen

Skitfredag

Kategori: Allmänt

Det kunde ha varit fredagen den 13:e igår. Det hade kunnat det. Så fort jag klev in på jobbet blev det liksom pannkaka av alltihop.  


Nationella proven. Vi skulle ha det sista igår. Jag lyssnar inte på nyheterna i bilen på vägen upp, men blev ganska snabbt informerad om att svaren läkt ut. Vilka svar tänkte jag? Det är ju skrivning.
Hur som helst, folk hade fått i uppgift att kopiera upp nya prov. Förra årets. Med ett nytt tema. Det begrep inte folk att alla prov hör ihop på det viset. Skrivuppgifterna hör liksom ihop med läshäftet de fick på delprovet i onsdags. Alltså skulle de vara tvungen att läsa ett nytt häfte nu också för att kunna göra ersättningsprovet som folk nu var i full färd med att kopiera till mig. Och det var ju snällt, men... Ja, för att göra historien kort.
1. Nettan blev frustrerad.
2. Kollegorna sa jo, du måste göra så här! Utom en. 
3. Nettan vägrade.
4. Nettan gick till rektorn.
5. Rektorn sa ja, vad skönt om ni kan ta originalen ändå.
6. Nettan fick som hon ville.
7. Pressarna blev stoppade!

Sen hade jag bara femton minuter kvar att förbereda två klasser på.

Sen hände något så obegripligt och hemskt att allt blev så fjuttigt i jämförelse. En elev i min grupp föll ihop, mitt i nationella provet. Ambulans. Hjärnblödning. Operation. Tårar. Osäkerhet. Men ändå, hopp och tilltro. Något annat finns inte. 

En skitfredag blev det. Från början till slut.

Kommentera inlägget här: